lördag 7 mars 2015

Vecka 9 & 10

Första skolveckan i mars är nu avklarad!

Det har tagit en stund att komma igång med skolarbetet efter sportlovet. Vi prövade även att sitta i grupper i klassen. Tyvärr fungerade detta inte bra denna gång och många ansåg att det var bättre att byta tillbaka till gamla "ordningen". Vi kommer att jobba i grupper senare under hösten och då skall detta fungera.

Från och med nästa vecka kommer vi att börja jobba med en ny bok i matematik. Då blir det tydligare med läxor igen när läxsidorna står i schemat. De flesta är redan klara med gamla boken. Kom ihåg: "Det som vi gör, gör vi ordentligt."

Här kommer några dikter (och delar av en dikt) som eleverna fått skriva om sportlovet:

"Mitt sportlov
jag var i Thailand
jag ser en vit strand
jag hör vågorna skvalpa
det känns skönt!!"

*

"Jag är på Tomasbadet.
Jag ser vatten
jag hör blums
jag simmar
det känns kalt!"

*

"Mitt sportlov började tragiskt
Jag hade det inte magiskt.
Jag låg sjuk i min säng
Vi var i Dalarna
Dom åkte skidor
Jag ville vara med
men jag kunde knappt se..."


Det var många tigrar som deltog i årets"Bästa simfyran i Strängnäs". Gripsholmsskolan hade 5 lag som vad med och simma 4 x 25 meter. Alla lagen (tigrar och leoparder) gjorde bra ifrån sig. Stort tack till Patrice Tshibanda som tillsammans med Petra Larsson varit med och tränat eleverna inför tävlingarna. Ett stort tack även till alla föräldrar som hade möjlighet att ställa upp och hjälpa till denna måndag. Här följer några fina bilder som Jesper tagit:






Under vecka 10 har eleverna haft förhör i slöjd.

Verktygskunskap i träslöjd.
Same-tema

Tigrarna har kommit bra igång med batterijakten. Det är härligt att se engagemanget och viljan att hjälpa varandra. Tävlingen fortsätter ända till 23 mars.

 Det är viktigt att tejpa +-polerna innan man lägger batterierna i påsen.

Inför fredagens elevrådsmöte hade tigrarna klassråd. Intressanta diskussioner och många goda idéer.


 Arbtesro
 Vårtecken: kulspel
Roliga kvarten bjöd denna vecka på musikuppträdande.


Önskar alla bloggläsare en trevlig helg!

/"The Big-Tiger"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar