torsdag 23 maj 2013

Skolbio och Pekka

I matsalen finns en filur vid namnet Pekka.
Han är lurvig, mjuk och snäll. Han kommer från Rovaniemi och tycker att det är kul att gå i skolan.
Det roligaste han vet är att byta plats i matsalen och se om eleverna märker något.
Denna vecka smet Pekka utanför matsalen och fanns i Tigrarnas klass på morgonen klockan 8.15, precis den tiden när vi börjar lektionen. I häftet hade han skrivit en hälsning på finska, så jag fick översätta vad det stod. Så här stod det:

Hej Tigrar,
Jag kommer från Rovaniemi. Jag tycker det är kul med skola. Får jag vara med på er lektion och lära mig hur man gör i skolan? Jag lovar att vara tyst och snäll.
Med vänlig hälsning,
Pekka


 Under veckan har vi besökt bio.
Där fick alla årskurs tvåor i Mariefred se Misa Mi.
En väldigt trevlig film!


Många funderade och pratade i ledet på vägen tillbaka till skolan.


 Vi har även haft tur med vädret.
Många vill gärna samlas på konstgräset för att spela fotboll eller sitta och njuta av solen.


På EQ lektionen har vi varit indelade i tjejgrupp och killgrupp.
Många tankar och fina samtalsstunder har vi haft.
Denna gång hade vi EQ med drama.
Eleverna fick spela två elever som var ledsen eller arg på varandra.
Därefter var det fritt fram för eleverna att framföra en lösning på situationen.
Det svåra var nog spela arg eller ledsen då vi annars var så glada! :)



Vi gjorde även en uppgift var vi brottades.
Väldigt bra för oss alla att ibland få brottas.
Vid brottning tränar man bland annat:
kroppskontroll
balans
en annan form av närhet
och sist men inte minst att brista ut i skratt tillsammans


Resten av veckan är det Lottie och Rasmus som är boss över Tigrarna.
Jag kommer att befinna mig på Stafettkarnevalen i Helsingfors med åk 4 och 5 från och med ikväll.
Följ gärna med oss på http://ghs-goes-stafettkarnevalen.blogspot.se eller live på Yles hemsida.

Trevlig helg till er alla!

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar