fredag 5 oktober 2012

Internationella barndagen och internationella lärardagen

Idag fick jag veta att vi lärare firar den internationella lärardagen (tack till vetskapen går till Maria S. i Finland!). Denna dag har tydligen firats varje år sedan 1994!
Varje år finns det ett tema och årets tema är "Take a stand for teachers".

Önskar alla lärare en fantastisk fredag! 


Denna vecka på måndag besökte vi Mariefreds kyrka för att uppmärksamma internationella barndagen.
Tigrarna uppträdde med en sång som de övat tillsammans med Maarit under musiklektionerna.
De hade även tränat in rörelser till sången, vilket lätt smittade av sig på publiken.




Många elever räckte upp handen och deltog i frågorna som prästen ställde.





Leoparderna uppträdde också med en rolig sång.


Denna vecka har jag och Ulrika gjort Mugi tester med eleverna i skolan.
Eleverna har då fått utföra olika uppgifter under Ulrikas ledning och jag har observerat rörelserna hos barnen.
Det är bra för både eleverna och för Ulrika och mig att observera detta, så att vi kan ge eleverna den träning och motorisk utveckling som de behöver.

Om det visar sig att någon behöver extra motorisk träning av något slag kommer jag att skräddarsy ett program och de kommer att få komma och träna roliga övningar tillsammans med mig.
Övningar kan bestå av att använda studsbollar på olika sätt, balansgång, flygplansutmaning, rallylek med penna, fjäderlek, "hör du mig?" samt många flera roliga övningar.

Många elever har uttryckt sin glädje över dessa Mugi rörelser. Som klasslärare och idrottslärare så känns det roligt att se effekten av idrott och rörelse och hur den kan ta sig uttryck i klassen. 

 Jag hoppas att det fina vädret vi har idag håller i sig hela helgen så att vi får vara ute och njuta av hösten!

Trevlig helg!

Linda

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar